Ga naar de inhoud
Logo van Gemeente Dongen

Identiteitskaart

Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak. Het aanvragen en ophalen doet u zelf. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Het identiteitsbewijs ligt na 5 werkdagen voor u klaar.

Meenemen

Neem het volgende mee als u een identiteitskaart komt aanvragen:

  • Al uw oude reisdocument(en): paspoort en/of identiteitskaart, geldig of niet geldig;
  • Een recente pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen.

Jonger dan 12 jaar? Breng dan ook mee:

  • Als ouders of gezaghebbenden een identiteitskaart aanvragen voor hun kind, moet het kind daarbij aanwezig zijn;
  • Origineel legitimatiebewijs van (beide) ouder(s) of gezaghebbende(n);
  • Een ingevuld toestemmingsformulier (pdf) van (beide) ouder(s) of van degene(n) die het gezag over het kind hebben.

Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven, dan kunt u vervangende toestemming vragen bij de Rechtbank.

Kosten en geldigheid

Op 9 maart 2014 is een geldigheidsduur van 10 jaar voor reisdocumenten voor volwassenen ingevoerd. Reisdocumenten die vóór die datum zijn uitgegeven, zijn 5 jaar geldig.

Identiteitskaart Tarief 2018 Geldigheid
Tot en met 17 jaar € 29,05 5 jaar
Vanaf 18 jaar € 51,05 10 jaar
Extra kosten spoedaanvraag € 47,55  

Verschil identiteitskaart en paspoort

De keuze voor een paspoort of een identiteitskaart (id-kaart) hangt af van uw wensen. Meer informatie over de verschillen tussen deze twee reisdocumenten vindt u op de website van Rijksoverheid

Ophalen

5 werkdagen na uw aanvraag ligt de identiteitskaart klaar. Indien uw mobiele telefoonnummer bij ons bekend is, ontvangt u tevens een sms-bericht. Uw reisdocument kunt u tijdens openingstijden ophalen op het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig.

Spoedaanvraag

Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Daarvoor betaalt u € 47,55 extra. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, ligt deze de volgende werkdag klaar. Heeft u uw oude identiteitskaart niet meer? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.

Vertrekt u vandaag al? Informeer dan bij het Klant Contact Centrum naar de aanvraag van een nooddocument door te bellen naar 14 0162. 

Lichamelijk of verstandelijk beperkt

Bent u lichamelijk of verstandelijk beperkt en woont u zelfstandig? Wilt u een identiteitskaart aanvragen maar kunt u daarvoor niet naar de gemeente komen? Neem dan contact op met het Klant Contact Centrum via telefoonnummer 14 0162.

Kwijt of gestolen

Bij verlies of diefstal van uw paspoort moet u een vermissingsverklaring invullen. Dat kan digitaal via het formulier vermissing reisdocument. Na het invullen van het formulier ontvangt u binnen enkele werkdagen een bevestiging. Wanneer u geen ander geldig reisdocument bezit, zult u een nieuw paspoort (of identiteitskaart) aan moeten vragen.

Let op! Wanneer u de vermissing aan ons doorgegeven heeft, wordt uw reisdocument direct ongeldig verklaard. Het document verliest zijn geldigheid en u kunt er dus niet meer mee reizen! Dit kan niet teruggedraaid worden.

Verliest u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland? Doe dan aangifte bij de lokale politie en vraag bij het consulaat of de Nederlandse ambassade een nooddocument aan.

Reizen met kinderen

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is, het gezag heeft en/of met het kind mag reizen. Voor een alleenreizende ouder met een andere achternaam dan het kind kan dit problemen geven bij de douane. Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van Defensie.

Neem in geval van twijfel de volgende papieren mee op reis: