Plan: | Oude Kerk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0766.BP2013000016-VG02 |
Parkeren
Op basis van de normen van het CROW, kan geraamd worden wat de parkeerbehoefte is van de verschillende activiteiten die in de Oude Kerk worden georganiseerd. Voor de bepaling hiervan is het bvo van belang. Bij de bepaling van het bvo dient rekening te worden gehouden met de oppervlakte in gebouwen. Bij de bepaling van de parkeerbehoefte wordt in dit geval eveneens rekening gehouden met de ruimte die wordt gebruikt in het ruïnegedeelte, in het kader van een worst-case benadering. Dit gedeelte zal immers ook gebruikt worden. De oppervlakte van de totale kerk bedraagt circa 675 m2.
Voor de bepaling van de parkeerbehoefte wordt uitgegaan van drie soorten functies: cultureel centrum, zalenverhuur en religieus centrum/kerk. Per functie wordt hierna de parkeerbehoefte bepaald.
Rekening moet worden gehouden met een maximale parkeerbehoefte van 50 parkeerplaatsen. In de meeste gevallen is er sprake van een veel lagere parkeerbehoefte. Dit komt ongeveer overeen met de huidige parkeerbehoefte van de kerk. In de huidige situatie zijn hierover geen problemen bekend. Er kan echter sprake zijn van een combinatie van evenementen (kerkdienst en een evenement buiten), waardoor een hogere parkeerbehoefte mogelijk is.
In de omgeving van de Oude Kerk zijn op verschillende locaties parkeerplaatsen beschikbaar in het openbaar gebied. Om na te gaan of er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor de parkeervraag die optreedt als gevolg van de verbreding van de functie van de Oude Kerk, is een nader onderzoek uitgevoerd naar de parkeerdruk (zie bijlage 4). Hierbij is een onderscheid gemaakt naar een zone van 100 m rondom de Oude Kerk en naar 200 m rondom de Oude Kerk, waarin de parkeercapaciteit is geïnventariseerd. Uit dit onderzoek blijkt dat in alle gevallen binnen een straal van 200 m voldoende parkeergelegenheid is om de parkeervraag van de Oude Kerk op te vangen.
De parkeercapaciteit in het gebied binnen een straal van 100 meter rondom de Oude Kerk kent een tekort op werkdagavonden, zaterdagavonden en zondagochtenden indien er een evenement plaatsvindt waarbij een parkeerbehoefte optreedt ter grootte van het maximale kencijfer voor evenementen van 11 parkeerplaatsen per 100 m². Dat zal over het algemeen aan de orde zijn bij evenementen met een regionaal karakter. Bij evenementen met een lokaal karakter is de parkeerbehoefte lager en is net als bij het gebruik als religiegebouw of cultureel centrum binnen 100 meter voldoende parkeerruimte.
Gezien het karakter van de evenementen die binnen de Oude Kerk georganiseerd kunnen worden (met een maximaal aantal toelaatbare bezoekers van 150 binnen het ruïnegedeelte) vindt een maximale parkeerbehoefte als gevolg van de ontwikkeling alleen in uitzonderlijke situaties plaats. In dit soort situaties worden grotere loopafstanden tussen parkeervoorzieningen en bestemmingen geaccepteerd. Het onderzoek toont aan dat op een relatief korte afstand (binnen een straal van 200 m) voldoende parkeercapaciteit aanwezig is om de parkeerbehoefte geheel op te kunnen vangen.
Op het beoogde overloopterrein aan het Wilhelminaplein (gelegen op minder dan 600 meter van de Oude Kerk) is tevens nog meer restcapaciteit aanwezig. Mocht daar aanleiding voor zijn, dan kan ook naar deze parkeervoorziening worden verwezen. Op basis van het onderzoek is dat echter in geen van de gevallen noodzakelijk: de parkeerbehoefte kan in voldoende mate binnen 200 meter van de locatie worden opgevangen.
Verkeer
De locatie wordt ontsloten via de Kerkstraat, de Julianastraat en Kardinaal van Rossumstraat. De totale verkeersgeneratie is afhankelijk van de activiteit die in de Oude Kerk wordt georganiseerd. Hiervoor wordt aangesloten bij verschillende activiteiten die in publicatie 272 van het CROW worden benoemd. Wanneer dit niet mogelijk is, dient het aantal parkeerplaatsen als basis. Hierbij is het uitgangspunt dat per keer dat een parkeerplaats wordt gebruikt twee verkeersbewegingen worden gegenereerd. Indien wordt uitgegaan van een maximale parkeerbehoefte van 41 parkeerplaatsen en van het feit dat elke parkeerplaats twee keer per dag wordt gebruikt, geldt een verkeersaantrekkende werking van 160-170 motorvoertuigen per etmaal. Dit is een zeer beperkte verkeersgeneratie, die naar verwachting goed is af te wikkelen door de omliggende wegen.