direct naar inhoud van 3.1 Beleidskader
Plan: Mgr. Schaepmanlaan 55
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0766.BP2013000017-VG01

3.1 Beleidskader

Het relevante beleidskader voor de beoogde ontwikkeling is weergegeven in onderstaande tabellen. In de tweede kolom van de tabel zijn de relevante beoordelingsaspecten uit de beleidsdocumenten weergegeven en in de derde kolom is de afweging hiervan weergegeven.

overheid en kader   beoordelingaspect   afweging  
Rijk  
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
(2012)  
Verstedelijkings- en landschapsbeleid laat het Rijk over aan de provincies en gemeenten. Gemeenten krijgen ruimte voor kleinschalige natuurlijke groei geënt op het bouwen van huizen die aansluiten bij de woonwensen van mensen.   Zie hierna  

overheid en kader   beoordelingsaspect   afweging  
Provincie Noord Brabant  
Structuurvisie Ruimtelijke ordening Noord-Brabant (2011)   In het stedelijk concentratiegebied wordt de verstedelijkingsbehoefte opgevangen.   Dongen is aangewezen als stedelijk concentratiegebied.  
  Binnen de stedelijke structuur zijn ambities geformuleerd:
1. Concentratie van verstedelijking.
2. Inspelen op demografische ontwikkelingen.
3. Zorgvuldig ruimtegebruik.
4. Meer aandacht voor ruimtelijke kwaliteit.
5. Betere verknoping van stedelijke ontwikkelingen aan de infrastructuur.
 
De beoogde ontwikkeling voorziet in een kwalitatieve verbetering in bestaand stedelijk gebied en er wordt zorgvuldig gebruik gemaakt van de ruimte binnen de kern Dongen.
 
  Woningbouw dient regionaal te worden afgestemd.   De beoogde ontwikkeling is afgestemd op de regionale woningbouwplanning.  
Verordening ruimte Noord-Brabant   Bestemmingsplannen die voorzien in een stedelijke ontwikkeling zijn uitsluitend gelegen in bestaand stedelijk gebied of in kernen in het landelijk gebied.   De projectlocatie ligt in het bestaand stedelijk gebied.  
  Beoogde nieuwbouw moet aansluiten op de afspraken genoemd in de gemeentelijke woningbouwplanning.   De beoogde ontwikkeling past binnen deze gemeentelijke woningbouwplanning (zie onderstaande tabel met toelichting op de gemeentelijke woningbouwplanning).  

overheid en kader   beoordelingsaspect   afweging  
Gemeente Dongen  
Structuurvisie Dongen 2020   Met betrekking tot wonen moet het aanbod goed aansluiten bij de specifieke vraag binnen de gemeente Dongen en afgestemd zijn op het regionale bouwprogramma.   De beoogde ontwikkeling past binnen de regionale- en gemeentelijke woningbouwplanning (zie hierna: toelichting op de gemeentelijke woningbouwplanning).  
Dongense Woonvisie 2011-2022   De visie doet de aanbeveling om een accent te leggen op de versterking van de identiteit van de wijken en de instandhouding of versterking van de diversiteit aan woonmilieus.   Als afweging in het kader van deze visie geldt, dat het plan wenselijk is ter versterking van de stedenbouwkundige structuur uit oogpunt van ruimtelijke ordening ter plaatse, van zodanige (beperkte) omvang is, dat er realistische realiseringskansen zijn en een impuls vormt voor de verbetering van de kwaliteit en differentiatie van de woningvoorraad.  
Welstandsnota Gemeente Dongen (2004)   Het beleid is enerzijds gericht op het behouden en versterken van diversiteit in bebouwing en uiterlijk en anderzijds op het aanmoedigen van contrasten.   De bouwplannen zullen aan de gestelde eisen uit het welstandsbeleid worden getoetst.  
Woningbouwplanning   De gemeente beschikt over een door de provincie goedgekeurd woningbouwprogramma, dat in de periode 2012-2022 voorziet in de bouw van in totaal 1.122 woningen.   De beoogde ontwikkeling van de zes woningen past in het gemeentelijk woningbouwprogramma.  
Prestatieafspraken Dongen 2011 t/m 2015


 
Voor nieuwbouw van woningen is een ambitieniveau geformuleerd. Hierbij dient een totaalscore van minimaal 35 in het zogenaamde ‘GPR-gebouw’ systeem behaald te worden waarbij een minimum score van 6 voor de thema’s milieukwaliteit, gebruikskwaliteit, gezondheid en toekomstgerichtheid en een minimumscore van 7 voor het thema energie behaald moet worden.
 
De bouwplannen zullen aan de gestelde prestatieafspraken worden getoetst.  

Conclusie

De realisatie van de zes vrijstaande woningen past binnen het geldende rijks-, provinciaal- en gemeentelijk beleid.