Plan: | Mgr. Schaepmanlaan 55 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0766.BP2013000017-VG01 |
Verkeersontsluiting en verkeersveiligheid
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De ontsluiting van het plangebied voor autoverkeer is goed. In paragraaf 2.1 is namelijk al aangegeven dat de Mgr. Schaepmanlaan en de Min. Goselinglaan een gebiedsontsluitende functie hebben binnen de wegenstructuur van de gemeente Dongen. Op deze weg geldt een maximum snelheid van 50 km/h. Ditzelfde geldt voor de Procureurweg.
De etmaalintensiteiten op de genoemde wegen bedragen circa 8.000 mvt/etmaal.
Ontsluiting langzaam verkeer
De ontsluiting van het plangebied voor fietsers is redelijk. De Min. Goselinglaan maakt namelijk onderdeel uit van het utilitair fietsnetwerk van de provincie Noord-Brabant. Op de rotonde met de Mgr. Schaepmanlaan en Procureurweg sluit ook de Biezen aan die ook onderdeel uitmaakt van dit netwerk. Belangrijk is dat de rotonde beschikt over vrijliggende fietspaden, waardoor het fietsverkeer op dit kruispunt niet gemengd met het autoverkeer wordt afgewikkeld.
Langs de Procureurweg zijn vrijliggende fietsvoorzieningen aanwezig en langs beide andere wegen fietsstroken langs de rijbaan.
Ontsluiting openbaar vervoer
De meest nabijgelegen halte voor openbaar vervoer ligt op minder dan 100 meter, aan de Min. Goselinglaan. Bij deze bushalte stoppen bussen in de richting van Tilburg, Breda (via Oosterhout), Loon op Zand, 's Gravenmoer, Rijen en Oisterwijk. Gezien de korte afstand tot het plangebied en de frequentie van deze lijndiensten, met name richting de grote kernen Breda en Tilburg, is de ontsluiting van het plangebied met het openbaar vervoer goed.
Parkeren
Dongen behoort volgens het CBS tot het matig stedelijk gebied. Bij het bepalen van de parkeervraag gaat de gemeente Dongen uit van de parkeerkencijfers uit CROW publicatie 182 (Parkeerkencijfers – Basis voor parkeernormering, 2008). Uitgangspunt zijn de parkeerkencijfers voor het schil/overloopgebied.
Omdat voor de 6 vrijstaande woningen nog geen concrete bouwplannen bestaan, wordt bij het berekenen van de parkeervraag uitgegaan van de maximale parkeerkencijfers binnen het genoemde gebiedstype (sector dure woningen). Hiervoor geldt een parkeerkencijfer van 1,8 parkeerplaatsen per woning. Binnen deze norm is rekening gehouden met bezoekersparkeren (0,3 parkeerplaatsen per woning). Op basis van deze parkeerkencijfers bedraagt de maximale parkeervraag 11 parkeerplaatsen.
Per woning is ruimte aanwezig voor het parkeren van twee auto's. Daarnaast beschikt elke woning over een garage. Bewoners zullen echter niet altijd de auto op eigen terrein stallen. Voor woningen met een garage en een dubbele oprit (theoretisch gezien is sprake van drie parkeerplaatsen) geldt daarom op basis van de CROW richtlijnen een berekeningsaantal van 1,8 parkeerplaatsen. Voor de zes woningen kan daardoor gesteld worden dat 11 parkeerplaatsen op eigen terrein zijn voorzien. De parkeerbehoefte van bewoners wordt dus geheel op eigen terrein voorzien. Parkeren voor bezoekers dient wel in de openbare ruimte opgelost te worden. Voor zes woningen zijn minimaal twee parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekersparkeren noodzakelijk. Binnen het plan zijn vier openbare parkeerplaatsen voorzien. Binnen het plangebied is voldoende parkeerruimte gereserveerd om aan de parkeervraag te kunnen voldoen.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Het verdwijnen van het kantoorpand en de bouw van zes nieuwe woningen op deze locatie, zorgt voor een verandering in het verkeersaanbod. Aan de ene kant zorgt het verdwijnen van het kantoorpand voor een afname van de verkeersintensiteiten op het omliggend wegennet en aan de andere kant zorgt de bouw van zes nieuwe woningen weer tot een toename van de intensiteiten. De verkeersgeneratie van het voormalig kantoorpand en de nieuwe woningen is bepaald aan de hand van kencijfers uit CROW publicatie 256 (Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden, 2007).
In de huidige situatie bedraagt het bruto vloeroppervlak van het kantoorpand circa 3.700 m2. Dit kantoor had voornamelijk een zakelijke functie en geen baliefunctie. De locatie waar het kantoor zich bevindt is, volgens de hiervoor genoemde publicatie, getypeerd als 'andere locatie'. Dit leidt tot een verkeersgeneratie van 8 mvt/werkdagetmaal per 100 m2 bruto vloeroppervlak. De totale verkeersgeneratie voor het voormalig kantoorpand bedraagt dan circa 300 mvt/werkdagetmaal.
Voor de vrijstaande nieuwbouwwoningen geldt op basis van de CROW publicatie een verkeersgeneratie van 8,6 mvt/werkdagetmaal per woning. Hierbij is uitgegaan van een ligging buiten het centrum (stedelijk, geen hoge dichtheid). De totale verkeersgeneratie voor de nieuwe woningen bedraagt dan circa 50 mvt/werkdagetmaal.
Op basis van deze gegevens wordt geconcludeerd dat de ontwikkeling zorgt voor een daling van de intensiteiten op het omliggend wegennet in de orde van grootte van 250 mvt/werkdagetmaal. De afname van het verkeersaanbod is, gezien de totale verkeersintensiteiten op het omliggend wegennet, vrijwel niet van belang voor de verkeersafwikkeling op het wegennet.
Verkeersgegevens
De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan het akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai voor de ontwikkeling van de voormalige GfK-locatie staan vermeld in onderstaande tabel. De verkeersgegevens voor het basisprognosejaar zijn afkomstig uit het gemeentelijk verkeersmodel. Binnen dit model is reeds rekening gehouden met de herontwikkeling van de locatie. De intensiteiten zijn met een jaarlijkse autonome groei van 1,5% doorgerekend naar het prognosejaar 2023.
Voor de voertuigverdeling is uitgegaan van een standaardverdeling zoals die bekend is voor stedelijke hoofdwegen (gebiedsontsluitingswegen) met een maximum snelheid van 50 km/h.
Tabel 3.1. Verkeersintensiteiten (mvt/etmaal)
huidige intensiteiten | intensiteiten 2023* | |
Mgr. Schaepmanlaan | 8.200 | 8.300 |
Procureurweg | 7.707 | 7.800 |
*afgerond op honderdtallen
Tabel 3.2. Voertuig- en etmaalverdeling
dag | avond | nacht | |
lichte motorvoertuigen | 93,46% | 93,46% | 93,46% |
middelzware motorvoertuigen | 5,08% | 5,08% | 5,08% |
zware motorvoertuigen | 1,46% | 1,46% | 1,46% |
etmaalverdeling | 6,70% | 2,70% | 1,10% |