Plan: | Mgr. Schaepmanlaan 55 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0766.BP2013000017-VG01 |
Beoogde ontwikkeling
De zes woningen worden mogelijk gemaakt parallel gelegen aan de Procureurweg (3 woningen) en parallel gelegen aan de Mgr. Schaepmanlaan (3 woningen). Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidgevoelige functies waarvoor, indien deze gelegen zijn binnen de geluidszone van een gezoneerde weg, akoestisch onderzoek uitgevoerd moet worden. De woningbouwlocatie ligt binnen de geluidzones van de Mgr. Schaepmanlaan / Min. Goselinglaan en de Procureurweg / Biezen.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidzones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidzone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidbelasting te worden onderbouwd.
De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties en gemeentelijk beleid
Voor de geluidbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidzone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidbelasting aan de gevel van geluidgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een maximaal toelaatbare hogere waarde van 63 dB voor wegverkeerslawaai. De geluidwaarde binnen de geluidgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB.
De gemeente Dongen heeft aanvullend op bovenstaande wettelijke regelgeving eigen beleidscriteria geformuleerd ten aanzien van hogere waarden. Hierin is opgenomen in welke situaties en onder welke voorwaarden een hogere waarde kan worden vastgesteld. Dit beleid is opgenomen in de 'Beleidsnotitie Hogere waarden Wet geluidhinder' (gemeente Dongen, 2009).
Aftrek ex artikel 110g Wgh
Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Voor wegen met een maximum snelheid tot 70 km/h geldt een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een hogere maximum snelheid geldt een aftrek van 2 dB. Omdat op zowel de Mgr. Schaepmanlaan / Min. Goselinglaan als de Procureurweg / Biezen een maximum snelheid geldt van 50 km/h vindt hiervoor dus een aftrek plaats van 5 dB.
Onderzoek
De ontwikkeling ligt binnen de geluidzones van de Mgr. Schaepmanlaan / Min. Goselinglaan en de Procureurweg / Biezen. Beide hebben een geluidzone van 200 meter uitgaande van 1 of 2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging.
Rekenmethode en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2012. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 1. Voor de verkeersgegevens wordt aangesloten bij tabel 3.1 en tabel 3.2 uit paragraaf 3.2. Voor de ontsluitende infrastructuur is uitgegaan van dicht asfaltbeton (referentiewegdek) als type wegdekverharding. De geluidbelasting is bepaald per ligging van de woningen, waarbij de kortste afstand tot aan de bron is aangehouden (worstcase benadering).
Resultaat
In onderstaande tabel is per bron de geluidbelasting weergegeven voor verschillende waarneemhoogten. Daarnaast is aangegeven welke afstand van de gevels tot de wegas is gehanteerd. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de woningen parallel gelegen aan de Procureurweg en de woningen parallel gelegen aan de Mgr. Schaepmanlaan.
Tabel 3.3. Geluidbelasting bouwvlakken per waarneemhoogte
bron | afstand bouwvlak - wegas | waarneemhoogte | geluidbelasting |
Woningen parallel aan Procureurweg | |||
1,5 meter | 48 dB | ||
Mgr. Schaepmanlaan/ Min. Goselinglaan | 56 meter | 4,5 meter | 50 dB |
7,5 meter | 50 dB | ||
1,5 meter | 54 dB | ||
Procureurweg/Biezen | 22 meter | 4,5 meter | 55 dB |
7,5 meter | 55 dB | ||
Woningen parallel aan Mgr. Schaepmanlaan | |||
1,5 meter | 52 dB | ||
30,5 meter (2 woningen) | 4,5 meter | 54 dB | |
Mgr. Schaepmanlaan/ | 7,5 meter | 54 dB | |
Min. Goselinglaan | 1,5 meter | 53 dB | |
28,5 meter (1 hoekwoning) | 4,5 meter | 54 dB | |
7,5 meter | 54 dB | ||
1,5 meter | 58 dB | ||
Procureurweg/Biezen | 13 meter | 4,5 meter | 59 dB |
7,5 meter | 58 dB |
Uit deze gegevens blijkt dat de voorkeursgrenswaarde voor woningen van 48 dB wordt overschreden. Voor de woningen die parallel aan de Procureurweg worden gebouwd, geldt als gevolg van het verkeer op de Mgr. Schaepmanlaan / Min. Goselinglaan en op de Procureurweg / Biezen een maximale geluidbelasting van respectievelijk 50 dB en 55 dB. Beide waarden gelden bij een waarneemhoogte van 4,5/7,5 meter. Voor de drie woningen parallel aan de Mgr. Schaepmanlaan geldt als gevolg van het verkeer op de Mgr. Schaepmanlaan / Min. Goselinglaan en op de Procureurweg / Biezen een maximale geluidbelasting van respectievelijk 54 dB (waarneemhoogte 4,5/7,5 meter) en 59 dB (waarneemhoogte 4,5 meter). Verder blijkt dat de uiterste grenswaarde van 63 dB niet wordt overschreden.
Maatregelen ter reductie van de geluidbelasting
Voor alle woningen wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van verkeerslawaai op zowel de Mgr. Schaepmanlaan/Min. Goselinglaan als de Procureurweg/Biezen overschreden. Bezien is of met maatregelen de geluidbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidbelasting denkbaar.
Maatregelen aan de bron
In geval van wegverkeerslawaai vallen hieronder bijvoorbeeld het verlagen van de maximum snelheid, het terugdringen van het verkeersaanbod en aanpassen van het wegdektype. De Mgr. Schaepmanlaan en de Procureurweg behoren beide tot de hoofdverkeersstructuur van de gemeente Dongen. Aanpassingen als het wijzigen van de functie van de weg waarmee het gebruik teruggedrongen kan worden of het verlagen van de maximum snelheid, zijn geen reële maatregelen. Aanpassen van het type wegdek kan de geluidbelasting verlagen. De geluidreductie is echter niet dusdanig dat aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB kan worden voldaan (zie bijlage 2). De maatregel is hierdoor niet doelmatig en zal door de relatief beperkte omvang van de ontwikkeling op bezwaren van financiële aard stuiten.
Maatregelen in het overdrachtsgebied
Hieronder vallen maatregelen zoals het toepassen van geluidschermen of het vergroten van de afstand tussen de geluidbron en de gevel van de woning. Aan dit type maatregelen zijn hoge kosten verbonden en deze zijn ook uit stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk. Gezien de beperkte omvang van de ontwikkeling zijn dergelijke maatregelen niet reëel.
Conclusie
Uit het onderzoek blijkt dat de geluidbelasting door wegverkeerslawaai op de Mgr. Schaepmanlaan en de Procureurweg op beide bouwvlakken hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De maximaal toelaatbare hogere waarde van 63 dB wordt echter niet overschreden.
Verder wordt geconcludeerd dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting door wegverkeer op Mgr. Schaepmanlaan en de Procureurweg voldoende te reduceren of dat maatregelen daartoe op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige of financiële aard stuiten. Om de ontwikkeling (de bouw van zes vrijstaande woningen) mogelijk te maken, dient daarom voor alle woningen een besluit hogere waarde te worden vastgesteld. In onderstaande tabel is weergegeven welke en hoeveel hogere waarden aangevraagd dienen te worden. Hogere waarden dienen per bron afzonderlijk vastgesteld te worden.
In onderhavig plan wordt de bouw van zes nieuwe woningen mogelijk gemaakt, waar in de huidige situatie een kantoorpand aanwezig is. Er is dus sprake van vervanging van bestaande bebouwing. Hiermee wordt voldaan aan de in de 'Beleidsnotitie Hogere waarden' van de gemeente Dongen opgenomen subcriteria.
Tabel 3.4. Overzicht benodigde hogere waarden
bron | aantal woningen | hogere waarde |
Woningen parallel aan Procureurweg | ||
Mgr. Schaepmanlaan | 3 woningen | 50 dB |
Procureurweg | 3 woningen | 55 dB |
Woningen parallel aan Mgr. Schaepmanlaan | ||
Mgr. Schaepmanlaan | 3 woningen | 54 dB |
Procureurweg | 3 woningen | 59 dB |
Cumulatieve geluidsbelasting en geluidluwe gevel
Volgens de Wet geluidhinder dient bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van verschillende geluidsbronnen, de cumulatieve geluidsbelasting bepaald te worden. De cumulatie vindt plaats op basis van de berekende geluidsbelasting per bron, waarbij voor wegverkeerslawaai geen aftrek heeft plaatsgevonden op basis van artikel 110g. In onderstaande tabel is voor de verschillende woningen de cumulatieve geluidsbelasting per waarneemhoogte aan de voorgevel weergegeven. De geluidsisolatie van de voorgevel zal daarop aangepast moeten worden zodat dat de wettelijke binnenwaarde van 33 dB niet wordt overschreden.
Tabel 3.5. Cumulatieve geluidsbelasting
woning | waarneemhoogte | cumulatieve geluidsbelasting |
1,5 meter | 60 dB | |
Parallel aan Procureurweg (3 woningen) | 4,5 meter | 61 dB |
7,5 meter | 64 dB | |
1,5 meter | 64 dB | |
Parallel aan Mgr. Schaepmanlaan (2 westelijk gelegen woningen) | 4,5 meter | 65 dB |
7,5 meter | 65 dB | |
1,5 meter | 64 dB | |
Parallel aan Mgr. Schaepmanlaan (hoekwoning) | 4,5 meter | 65 dB |
7,5 meter | 65 dB |
Minimaal één geluidluwe gevel
In het gemeentelijk hogere waarden beleid is opgenomen dat een woning waarvoor een hogere waarde vastgesteld moet worden, minimaal dient te beschikken over één geluidluwe gevel. Een gevel is geluidluw indien de gecumuleerde geluidbelasting niet hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Binnen het SRM I model is het alleen mogelijk de geluidbelasting op de voor- en zijgevel van een woning te berekenen. De geluidbelasting op de geluidluwe achtergevel kan alleen indicatief bepaald worden. Daarom is een berekening gemaakt voor het meest ver van de weg gelegen punt van de zijgevel, waarbij een zichtcorrectie is toegepast. Deze indicatieve berekening toont aan dat voor de drie woningen parallel aan de Procureurweg en de twee westelijk gelegen woningen parallel aan de Mgr. Schaepmanlaan voldaan wordt aan deze voorwaarde. Voor de hoekwoning wordt hier niet aan voldaan. De resultaten van de berekening zijn terug te vinden in bijlage 3. Deze hoekwoning vormt een essentieel onderdeel binnen het totale plan en zorgt voor akoestische afscherming van de andere woningen binnen het plangebied. Daarom wordt de beperkte overschrijding van genoemde voorkeursgrenswaarde aanvaardbaar geacht en kan gebruik worden gemaakt van de afwijkingsmogelijkheid die het gemeentelijk hogere waarden beleid biedt.