Plan: | Appartementen Dintelstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0766.BP2012000013-VG01 |
Verkeer
Een bestemmingsplan voldoet aan een goede ruimtelijke ordening als onder andere het verkeer in en rondom een plangebied verkeersveilig en goed kan afwikkelen. Inzicht in verkeer is ook van belang omdat deze als invoer dient voor de onderzoeken naar wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit. In deze paragraaf worden daarom de verkeersintensiteiten en voertuigverdelingen op de Dintelstraat, Reggestraat, Middellaan en Westerlaan bepaald voor de toekomstige situatie (2022). De toekomstige intensiteiten worden bepaald door de verkeersproductie en –attractie (verkeersgeneratie) van de beoogde ontwikkeling toe te delen aan de autonome verkeersintensiteit.
Verkeersgeneratie ontwikkeling
De verkeersgeneratie is bepaald door kengetallen te vermenigvuldigen met de aantallen wooneenheden. De verkeerskengetallen zijn ontleend aan CROW publicatie 256 (Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden; vuistregels en kengetallen gemotoriseerd verkeer; oktober 2007; Ede). Hierbij is rekening gehouden met het woonmilieutype “centrum dorps” en een omrekeningsfactor van 0,9 om de weekdagetmaal te bepalen. De verkeersgeneratienorm per wooneenheid bedraagt 6,3 mvt/weekdagetmaal. De totale verkeersgeneratie van de beoogde ontwikkeling (15 appartementen) bedraagt afgerond circa 95 mvt/weekdagetmaal. Bij het toedelen van de verkeersgeneratie op de wegen is uitgegaan van een 100% toedeling op alle wegen. Daarmee is sprake van een 'worst case' scenario.
Verkeersintensiteiten
De gemeente Dongen heeft een verkeersmodel dat een prognose geeft van de verkeersintensiteiten op de wegen binnen de gemeente voor het prognosejaar 2020. Door rekening te houden met een autonome groei van 0,4% is de autonome verkeersintensiteit voor 2022 bepaald. Het groeipercentage is gebaseerd op landelijke gemiddelden die gelden voor gemeentes met een “matig stedelijke” verstedelijkingsgraad. De verstedelijkingsgraad is bepaald op basis van cijfers van het CBS, de autonome groei op basis van de publicatie “Daling in Groei” (actualisatie van de verkeerskundige kencijfers; dec. 2009; RBOI-Rotterdam). In tabel 3.1 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven.
Tabel 3.1. Verkeersintensiteiten
weg | 2020 |
2022* |
2022* (inclusief ontwikkeling) |
prognose | autonoom | toekomstig | |
Middellaan (west) | 22.586 | 22.800 | 22.900 |
Middellaan (midden: Westerlaan – Trappistenstraat) |
12.304 | 12.400 | 12.500 |
Westerlaan (noord: Middellaan – Beethovenstraat) |
6.800 | 6.900 | 6.900 |
Westerlaan (zuid: Middellaan – Rijnstraat) |
16.950 | 17.100 | 17.200 |
Reggestraat/ Dintelstraat | 500 | 500 | 600 |
* afgerond op 100-tallen
Verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid
De verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid is gewaarborgd als een weg voldoet aan de principes van Duurzaam Veilig. Een weg is Duurzaam Veilig als overeenstemming is tussen de functie, vorm en gebruik van de weg.
Middellaan en Westerlaan
De Middellaan en Westerlaan zijn qua functie ingedeeld in de categorie gebiedsontsluitingsweg. De vorm van deze wegen sluit hierop aan. De wegen hebben namelijk een maximum snelheid van 50 km/uur binnen de bebouwde kom en 80 km/uur buiten de bebouwde kom, een asfaltverharding en gescheiden infrastructuur voor langzaam verkeer. Ook het gebruik van de wegen sluit aan bij de categorie gebiedsontsluitingsweg. Deze wegen worden namelijk gebruikt door relatief veel gemotoriseerd verkeer. Het verkeer gebruikt deze wegen om van en naar andere gebieden te rijden.
De Middellaan en Westerlaan zijn dus qua vorm, functie en gebruik in overeenstemming met elkaar in de autonome en toekomstige situatie (2022).
Dintelstraat en Reggestraat
De Dintelstraat en Reggestraat zijn erftoegangwegen en behoren daarmee tot wegen van de laagste categorie. Deze wegen worden door relatief weinig gemengd verkeer gebruikt. Hoofdzakelijk worden deze wegen gebruikt om achterliggende straten en percelen te bereiken of te verlaten. De Dintelstraat en Reggestraat sluiten hierbij aan. Ook de vorm van de wegen met een snelheidsregime van 30 km/uur en een open verhardingssoort sluit aan bij de functie.
De Dintelstraat en Reggestraat zijn qua vorm, functie en gebruik in overeenstemming met elkaar in de autonome en toekomstige situatie (2022).
Omdat de relevante wegen aansluiten bij de principes van Duurzaam Veilig mag verwacht worden dat de verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling zijn gewaarborgd in de toekomstige situatie. Hiermee wordt voldaan aan een goede ruimtelijke ordening.
Overige verkeersgegevens
Voor de sectorale onderzoeken naar onder andere wegverkeerslawaai zijn ook de verdelingen per voertuigcategorie en per periode-uur voor de verschillende wegen van belang. In tabel 3.2 zijn deze verdelingen weergegeven. De verdelingen op de Middellaan en Westerlaan zijn bepaald aan de hand van tellingen die uitgevoerd zijn door de gemeente. Voor de Dintelstraat en Reggestraat zijn geen exacte gegevens bekend. Voor deze wegen is aangesloten telling die horen bij vergelijkbare wegen als de Deken Batenburgstraat en Oude Baan.
Tabel 3.2. Voertuigverdelingen
dagperio-de-uur |
avond- periode-uur |
nacht- periode-uur |
lichte mvt | middelzware mvt | zware mvt | |
Middellaan (west) | 6,54 % | 1,04 % | 0,75 % | 89,1 % | 5,22 % | 5,68 % |
Middellaan (midden) | 6,50 % | 3,75 % | 0,99 % | 95,0 % | 4,0 % | 1,0 % |
Westerlaan (noord) | 6,5 % | 3,5 % | 0,88 % | 92,0 % | 6,0 % | 2,0 % |
Westerlaan (zuid) | 6,58 % | 3,0 % | 1,13 % | 86,0 % | 7,0 % | 7,0 % |
Reggestraat/Dintelstraat | 6,8 % | 3,3 % | 0,6 % | 91,0 % | 6,0 % | 3,0 % |
Parkeren
Met het oog op een goede ruimtelijke ordening moet sprake zijn van een positieve of sluitende parkeerbalans. Een parkeerbalans is een vergelijking tussen de parkeervraag ten gevolge van een beoogde ontwikkeling en het parkeeraanbod in de omgeving daarvan. De parkeervraag wordt bepaald aan de hand van de normen uit CROW publicatie 182 (Parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering; sept. 2008; Ede). De beoogde ontwikkeling bevindt zich volgens deze publicatie in de "rest van de bebouwde kom" van de gemeente Dongen. De gemeente Dongen heeft een "matig stedelijke" verstedelijkingsgraad (bron: CBS). De hierbij horende (maximale) parkeernorm bedraagt uitgaande van een woning in een goedkope prijsklasse: 1,7 parkeerplaatsen per appartement. Voor de 15 appartementen betekent dit een parkeervraag van 26 parkeerplaatsen. Er worden 40 parkeerplaatsen gerealiseerd die openbaar toegankelijk zijn. Nabij de hoofdentree worden 11 parkeerplaatsen op het maaiveld gerealiseerd. Tevens worden er 3 langsparkeerplaatsen en 26 haaksparkeerplaatsen aangelegd aan de Dintelstraat. De parkeerdruk ten gevolge van de beoogde ontwikkeling neemt niet toe. De parkeercapaciteit neemt toe. Hiermee is sprake van een sluitende/positieve parkeerbalans en wordt voldaan aan een goede ruimtelijke ordening.
Figuur 3.1. Te realiseren parkeerplaatsen nabij de ontwikkeling